Puchar Witelona 2024

📌 Dwie kategorie konkursowe:
🎥 Konkurs doświadczalny – główny temat: elektrostatyka
🎨 Konkurs plastyczny – bohater: Jan Szczepanik

📧 Kontakt: [email protected]
🏆 Nagroda główna: kubek z grawerem + wycieczka do Centrum Edukacji Kosmicznej Astrolab w Czernicy.

Szkolne Centrum Nauki zaprasza uczniów do udziału w piątej edycji konkursu
doświadczalnego „Puchar Witelona”. Konkurs ma część doświadczalną i
(niezależnie) część plastyczną. Możliwy jest udział ucznia w obu częściach, ale niema takiej konieczności.


Bohaterem doświadczeń w tym roku jest elektrostatyka. Doświadczenia mogą
dotyczyć dowolnego zagadnienia z zakresu nauk ścisłych, ale muszą być związane z elektrostatyką (np. elektryzowanie się materiałów, generatory ładunków, …) lub jej praktycznymi konsekwencjami (np. burza, kserokopiarka, uziemienie, … ).

W ramach części doświadczalnej konkursu należy przeprowadzić
doświadczenie/doświadczenia i nagrać je na filmie, maksymalnie 3 minutowym
(dozwolony jest montaż filmu, w związku z czym nawet, gdyby czynności
eksperymentalne przebiegały dłużej, niż 3 minuty, należy przygotować film
nieprzekraczający 3 minut, a zawierający rzeczy istotne z punktu widzenia przebiegu eksperymentu).

Konkurs doświadczalny zostanie przeprowadzony w 2 kategoriach wiekowych:

a) uczniowie młodsi – uczęszczający do klas 1-6, gdzie wystarczy przeprowadzić doświadczenie, omawiając tylko sposób jego wykonania (opisy słowne typu: “do
doświadczenia potrzebne są …, “dodajemy coś do czegoś…”, “poddajemy działaniu czegoś… “, „obserwujemy, że …”, itp.),
b) uczniowie starsi – uczęszczający do klas 7-8 oraz licealnych, gdzie oprócz omówienia sposobu wykonania doświadczenia należy wyjaśnić o jakich
zjawiskach/procesach świadczy przebieg prezentowanego doświadczenia lub
wyciągnąć odpowiednie wnioski.

W obu kategoriach wiekowych osoba przeprowadzająca doświadczenia
powinna być widoczna (przynajmniej przez moment) podczas wykonywania
doświadczenia. Nadesłanie filmu konkursowego oznacza zgodę na jego publikację w multimediach np. intrenecie.

Bohaterem części plastycznej konkursu, propagującej wiedzę o polskich
naukowcach, w tym roku jest Jan Szczepanik – wynalazca, autor kilkuset patentów, który m.in. opracował kamizelkę kuloodporną. Forma plastyczna wg własnego pomysłu, ale istotne jest, by praca zawierała atrybuty, po których możemy się domyślać o jakiego naukowca chodzi (podobnie jak np. Mikołaj Kopernik często przedstawiany jest z modelem Układu Słonecznego lub astrolabium – przyrządem używanym kiedyś w pomiarach astronomicznych). Do pracy plastycznej można załączyć krótki opis (maksymalnie 200 słów) wyjaśniający jej „myśl przewodnią”. (Postać Jana Szczepanika przybliżona jest w wielu źródłach, np.


https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C92669%2C150-lat-temu-urodzil-sie-jan-szczepanik-wynalazca-zwany-polskim-edisonem


Prace doświadczalne i plastyczne oceniała będzie zewnętrzna komisja
w składzie:

dr inż. Karolina Dudek (Sieć Badawcza Łukasiewicz, Instytut Ceramiki),
dr Iwona Lazar Prof. UŚ (Uniwersytet Śląski, Instytut Fizyki),

dr Artur Miros (Sieć Badawcza Łukasiewicz, Warszawski Instytut Technologiczny).


Ocenie będą podlegały tylko prace zgodne z tematyką konkursu.
Prace doświadczalne uczniów starszych oceniane będą przez każdego z jurorów, w skali 0-10 punktów:


0-4 przejrzystość prezentowanych doświadczeń,
0-4 poprawność merytoryczna omawianych zagadnień,
1-1 dotrzymanie limitu czasowego,
0-1 dodatkowy punkt jurorski za coś nieuwzględnionego w kryteriach a zdaniem członka komisji istotnego.


Prace doświadczalne uczniów młodszych oceniane będą przez każdego z jurorów, w skali 0-6 punktów:
1-4 przejrzystość prezentowanych doświadczeń,
0-1 dotrzymanie limitu czasowego,
1-1 dodatkowy punkt jurorski za coś nieuwzględnionego w kryteriach a zdaniem członka komisji istotnego.

Prace plastyczne oceniane będą, przez każdego z jurorów w skali 0-5 wg
następujących kryteriów:
1-2 wrażenie artystyczne,
0-2 nawiązanie tematyczne do postaci bohatera,
1-1 dodatkowy punkt jurorski za coś nieuwzględnionego w kryteriach a zdaniem członka komisji istotnego.

Członkowie jury konkursu mogą przyznawać również oceny połówkowe dla każdego z wymienionych kryteriów. W przypadku gdy po zsumowaniu punktów od wszystkich jurorów największą liczbę punktów w danej kategorii będzie miała więcej, niż jedna praca, prace te (tylko z największą ilością punktów) wrócą do członków komisji z prośbą o uszeregowanie począwszy od najlepszej.

Wygra ta praca, która będzie miała najwięcej wskazań jako zwycięzca. Zarówno filmy z doświadczeniami jak i skany lub zdjęcia prac plastycznych
można nadsyłać w dniach od 11.12.2024 do 31.12.2024 na adres:
[email protected]


Jeśli do trzech dni po nadesłaniu pracy nie będzie informacji zwrotnej,
potwierdzającej otrzymanie pracy, informację o tym fakcie należy przesłać na dziennik elektroniczny do nauczyciela Bronisława Psiuka lub skontaktować się z nim osobiście.


Główną nagrodą w konkursie jest puchar w postaci dużego kubka
z imiennym grawerem (Puchar Witelona 2024 imię i nazwisko zwycięzcy) oraz

wycieczka do centrum edukacyjnego. Wszyscy uczestnicy otrzymają cząstkową
ocenę celującą z fizyki (starsi), techniki albo plastyki (młodsi).